söndag, oktober 17, 2010

Att våga välja

Kan man bli frisk, eller är det något man måste göra sig? Kanske hänger det ihop med frågan om man kan bli sjuk. Som jag ser det så drabbas man av en lunginflammation. Man drabbas av halsfluss, magsår och cancer. Jag tänker att man drabbas av en depression, av ångest eller schizofreni, och till viss del också av ätstörningar och självskadebeteende. Men man drabbas inte av självsvälten. Man drabbas inte av självskadorna, alkoholen, drogerna eller hetsätningen. De väljer man själv.

Låter det hårt? Läs vidare, för jag tänker så här: lunginflammation är något man drabbas av och som är väldigt svår att själv råda bot på. Jag blir alltid jättedålig, behöver hästdoser av penicillin och ibland även några nätter på sjukhus med andningshjälp och intravenös vätska. Min insats i tillfrisknandet från en lunginflammation är ganska marginell. Jag mest bara lider och härdar ut. Drabbas man av halsfluss, magsår eller cancer är man oftast helt utlämnad till sjukvård, läkemedel, läkaren och kanske en operation. Den egna insatsen som patient ska inte förringas (det går sällan att bota en människa som inte vill bli botad) men utan sjukvården har man liten chans att själv bemästra sin sjukdom. Självskadebeteende, ätstörningar och andra destruktiva beteenden är i de allra flesta fall ett signalsystem om att någonting annat inte är helt okej. En människa som mår bra har ingen anledning att göra sig själv illa. Grundsjukdomen, oavsett om det handlar om nedstämdhet, social fobi eller en psykossjukdom, är så som jag ser det något man drabbas av på samma sätt som man drabbas av en lunginflammation eller magsår. Däremot drabbas man inte av självsvält. Man drabbas inte av en självskada, helt enkelt eftersom man inte kan drabbas av något man själv valt. Det finns ingenting som fysiskt hindrar anorektikern från att inte äta, lika lite som någon trycker rakbladet mot självskadarens kropp. Det är ett val man gör, mer eller mindre aktivt, mer eller mindre uttalat, men fortfarande ett val man gör. Därför är det också något man kan välja bort.

Någon skulle kanske vid det här laget hävda att det är dumt av mig att lägga skulden på den som drabbats. Att det gör lasset ännu tyngre att dra eller bördan ännu svårare att hantera. Någon skulle kanske mena att fördomarna redan är så många att det är dumt att spä på dem ännu mer genom att säga att det är något man väljer. Ytterligare någon skulle kanske till och med helt protestera och säga att man faktiskt inte har något val. Det är okej. Men jag skulle inte hålla med dem. Däremot skulle jag påminna om skillnaden att göra ett val (att skada sig själv) och att göra det för att man "tycker det är kul". Få människor skadar sig själva uppsåtligt för att det tycker det är så himla skoj. Tvärt om handlar det om att man inte kan se några andra alternativ. Och då kan det ju så klart kännas svårt att välja något annat, om det enda valet är att skada, svälta eller droga.

Jag tror dock alltid att det finns alternativ. Det handlar snarast om att vilja och våga se dem. Jag tror inte att någon tjänar på att man målar upp psykiskt sjuka människor som skörare än vad de egentligen är. De flesta människor jag träffat med en ätstörning eller ett självskadebeteende är oerhört kompetenta och resursstarka individer, de lyckas bara inte kanalisera sina förmågor på ett konstruktivt sätt. Jag tror inte att den som lider av bulimi blir friskare av att hon eller han skickas runt i jakten på att hitta någon som ska bota. För det fungerar inte så. Det är svårt nog att bota en cancerpatient som redan kastat in handduken mentalt - att bota en anorektiker som inte vill bli frisk vågar jag påstå är en omöjlighet. Det är fruktansvärt läskigt att börja äta efter en lång tid av svält. Det är avskyvärt att låta bli att kräka efter att ha hetsätit. Man kan få dödsångest och känna sig fysiskt sjuk av att inte skada sig när man tror att man måste. Men det är den enda vägen ut. Ingen annan kan låta bli alkoholen åt dig medan du tar en återställare. Ingen annan kan uthärda hamsteransiktet och biaframagen åt dig den första tiden när du slutat kräkas och börjar äta. Ingen annan kan bära din ångest när du lägger rakbladen åt sidan. Det finns bara du.

MEN! Någon annan kan finnas där och stryka din rygg när ångesten river och sliter. Någon annan kan ta emot din rädsla som känslan av mättnad väcker. Någon annan kan stå vid din sida och ropa hejarramsor när modet är nära att svika. Någon annan kan läsa dina ångestfyllda ord och besvara dem i natten. Någon annan kan gå två steg före och med en flämtande lykta guida dig genom din mörka snårskog. Någon annan, i det här fallet sjukvården, kan och ska absolut se till att underlätta din vandring i så hög utsträckning som möjligt. Finns det en depression ska den självklart behandlas. Man kan välja att se det egna ansvaret för ett destruktivt liv som ett tyngande, omöjliggörande ok. Men man kan också välja att se det egna ansvaret som en möjlighet. Som en ökande potential och som vägen till självbestämmande. Som nyckeln till frihet. Valet är ditt.
Vilken väg vill du gå?
/ Innie
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

18 kommentarer:

Lellan sa...

En hel drös med känslor flög igenom mig men oj vad bra skrivet!

Johanna U sa...

Jag läser, jag håller i stort med även om det på sitt sett provocerar min ångest, men jag vill mena att någon annan BEHÖVER göra allt det som du skriver i sista stycket. Jag skulle aldrig klara av att ta mig ur självdestruktiviteten själv - jag måste ha hjälp från andra. Sedan att det i grund och botten är mitt val och mitt beslut att lämna det som skadar mig, är jag fullt medveten om. Men någon/några andra MÅSTE finnas där och validera, hjälpa, stötta, heja, trösta och framförallt älska.

Tankeväckande inlägg från dig. Helt sant men det väcker obehag att tänka att allt ansvar är mitt :)

Johanna U

NammiKisulora sa...

Jag håller med dig. Det är ett val - både att börja och att sluta, även om jag skulle säga att början oftast är ett passivt val. Att det är den enda utväg man kan se. Men att sluta, det är ett aktivt val. Ett oerhört svårt val. Och sen, efter valet så måste man ha någon som gör alla saker du skrev i sista stycket.
Det jag egentligen vill säga är att det var oerhört bra skrivet. Som vanligt.

border-fucking-line sa...

Vilket fint inlägg. Det rör upp många känslor men i slutändan är det en positiv känsla jag får.

Jag vågar inte göra mig av med rakbladen. Jag vågar inte välja bort dem. För att våga det måste jag ha stöd och hjälp. Den hjälpen har jag inte fått på två år(!) hos dem jag gått hos. Jag inser att jag även måste be om den hjälpen men det är inte lätt när man inte vågar och inte litar på dem som ska vara stöd och hjälp.

Nu har jag äntligen, efter två år av ingenting, vågat be om en remiss till Borderlineenheten på KS i Solna. Jag vill våga välja bort rakbladen. JAG VILL BLI FRISK.

Trassel sa...

Jag ska skriva ett svar till dig när jag orkar. Är väldigt trött just nu =( Vill bara säga att jag läst och att jag håller med om mycket. Ta hand om dig fina Innie!!

Thérèse Eriksson sa...

Lellan: Tack! Hoppas du fick nån ordning på de flygande känslorna.

Johanna U: Jag förstår att inlägget provocerar, på sätt och vis kanske det också är meningen. Jag tror också att det många gånger behöver finnas någon annan vid sidan om som stöttar och hejar, om inte annat så kan det sannolikt göra kampen mycket lättare. För mig personligen var det dock först när jag på djupet insåg att sjukvården faktiskt inte kunde hjälpa mig - de hade ingenting kvar att erbjuda och inget av det de tidigare givit hade hjälpt mig - det var först då som jag började kämpa. Då stod jag utan sjukvård, men hade ett par vänner omkring mig som var de där stöttande händerna. Vi behöver nog alla olika former av stöd, i olika hög utsträckning och omfattning. Men jag tror fortfarande det är viktigt att komma ihåg att människor omkring dig bara kan underlätta och stötta dig: inte göra jobbet åt dig.
Varma tankar till dej!

SweetHeart From hell: Tack för dina fina ord! Men visst har du rätt, det är ett oerhört svårt val det att lämna destruktiviteten. Tusenfalt svårare än valet (oaktat om det är aktivt eller passivt) att börja skada sig själv. Men det finns där som alternativ. Man kan alltid välja en icke-destruktiv väg. Även om den kan kännas obegripligt smal och oframkomlig.

Border-fucking-line: Vad glad jag blir när du skriver att inlägget lämnar dig med en positiv känsla! Det var min förhoppning när jag skrev det! Och ännu gladare blir jag när jag läser att du äntligen vågat be om hjälp - att du vågat ta ställning och att du vågar vilja bli frisk! All värme och styrka till dig!

Jozzan: Tack för dina ord, det var fint att höra från dig vännen. Var rädd om dej!
(Och jag ser fram emot ditt svar!)

psykologen sa...

fantastiskt välskrivet, Innie! med tårar i ögonen och sug i magen läser jag din text och hoppas, hoppas, hoppas innerligt att jag kan förmedla den tron och det hoppet till mina patienter.

Johanna sa...

Jag håller helt och hållet med dig - till fullo! Själva insjuknandet tror jag inte att man riktigt styr över... för det är liksom en respons på något som inte fungerar. Men själva tillfrisknandet, det tänker jag hänger väldigt mycket på individen i sig, att våga välja. Och med hjälp och stöttning våga fullfölja sitt val.

Väl skrivet, som alltid!

Kram

NammiKisulora sa...

Ja, det har du rätt i. Det finns en väg. Även om den är smal och full av mindre återvändsgränder.

Det inger hopp att läsa din blogg.

Karin Öhagen och Angelica Karlsson sa...

Fantastiskt bra inlägg! Tack!

Angelica P sa...

"Jag tror inte att någon tjänar på att man målar upp psykiskt sjuka människor som skörare än vad de egentligen är."

TACK TACK TACK TACK!!!!!!!!

Fy vad jag är trött på att höra om hur skör jag är eller hur känslig jag är! Om någon skulle kunna se min värld skulle de inse hur otroligt stark jag är! Varför säger de att vi är så himla svaga när vi är så starka som orkar stå ut med oss själva dag efter dag? Det gör mig ledsen :( så tack för att du skrev som du gjorde!
(resten måste jag fundera över, det är så sant, men jag har svårt att ta till mig det fullt ut)

mollis sa...

Håller med om att det är ett eget val man gör att självskada på det vis man tycker "hjälper" .

Jag har dock ett litet annat problem med mina självskador, de är avsedda som ett straff och straffet ger jag mig om jag visat känslor av "skörhet" eller att ha ett hjälpbehov.
Jag vet att det kan lindra ångest för ett ögonblick att vara självdestruktiv men att känslan efter är långt värre än innan.
Är självhat något man drabbas av eller något självvalt?
Vad tror/ tycker du?
Jag vill/vågar/ inte visa mina känslor för någon. Känner sådan fruktansvärd skam. Försöker vara oberörd inför allt. Skulle önska att jag fick en bedövning mot livet.
Du har skrivit ännu ett bra inlägg Innie som väcker många tankar och provocerar en del. Vilket jag tycker är bra!
Hoppas du mår!

Thérèse Eriksson sa...

Psykologen: Varmt tack för din kommentar, den glädjer mej verkligen. Lycka till i ditt viktiga arbete!

Johanna: Tack för din kommentar! Och jag håller med dej om att insjuknandet (ofta) är en respons på att något inte fungerar.

SweetHeart from Hell: Vad glad jag blir när du skriver att min blogg inger hopp. Det är nog det bästa betyg jag kan få!

Angelica K: Tack för att du läser! <3

Angelica P: Jag tror faktiskt att det är ett stort problem, att omgivningen inte vet hur de ska bemöta människor med psykisk ohälsa vilket kan resultera i att man av rädsla behandlar dem med silkeshandskar. Det är självklart inte gynnsamt. Även om ansvaret ofta är tungt och svårt att bära, så vinner man sällan i längden på att det lyfts från en. Under korta perioder kan man behöva hjälp att bära det (tex. genom inläggning på sjukhus eller intensiv stödkontakt) men i det långa loppet så tror jag att det allra bästa är att hjälpa den sjuka att bära det egna ansvaret.

Mollis: Tack för din kommentar, med flera svåra frågor.
Är självhat något man väljer - tja, det beror väl på om man anser att man själv kan styra sina tankar eller ej. I hur hög utsträckning kan vi styra våra känslor? Personligen tror jag knappast att självhat är något man väljer, lika lite som man väljer vem man blir kär i eller vem på jobbet som man irriterar sig på. Däremot så väljer man om man ska agera efter känslan eller inte. Man väljer om man ska följa viljan att straffa sig själv, om man ska bjuda ut den där snyggingen eller snäsa av den irriterande arbetskamraten. Ibland känns det omöjligt att låta bli, men det finns fortfarande ett val på ett helt annat sätt än att välja känsla.

Anonym sa...

Ett mycket klokt och tänkvärt inlägg. Och jag tror att detta är sanning som behöver höras. För mig handlar det om att ta ansvar för sina handlingar och att ej skylla på en sjukdom.
Många kramar & tack för en fantastisk blogg.

Anonym sa...

Håller helt med dig! Man har ett val, i tillfrisknandet. Sedan tycker jag också så som någon annan påpekade: Inte utmåla psykisktsjuka som skörare än de är. Jag är så trött på att folk är rädda för att jag ska "gå sönder" bara för att jag har viss problematik. Det är att göra en mindre än man är, och man bli liksom bara värre i sitt tillstånd utav sådan behandling.

Tack för ytterligare ett bra och tankvärt inlägg! :)

Liv sa...

AJ! jag vet att det kommer dagar då jag behöva läsa detta igen, och igen... TACK för att du är du, hjärtat, och för att du är så klok och brutalt ärlig. <3

amanda sa...

jag blir faktiskt lite ledsen när jag läser detta och undrar - har du någonsin haft en ätstörning elr själskadebeteende?
du kan inte säga att man väljer att bli sjuk i det. det är en sjukdom, precis som vilken annan som helst. så man väljer inte att sluta äta, skära sig eller så. för när ångesten väl är där - så går det inte att kontrollera. men man kan välja att kämpa och bli frisk och leva bra, även om vägen dit kommer bli jobbig.
bara mina tankar. kram

Thérèse Eriksson sa...

Amanda: Hej, och tack för din kommentar! Jag kan förstå att du blir lite ledsen när du läser mitt inlägg, vissa saker är ibland jobbiga att höra. Men jag har goda anledningar att skriva som jag gör.
Du frågar om jag någonsin haft en ätstörning eller ett självskadebeteende. Under tio års tid levde jag med en omfattande problematik och tillbringade sex år inom slutenvårdspsykiatrin. Så mitt svar är absolut ja. Däremot har jag också blivit frisk. Jag har lämnat både ätstörningen och självskadebeteendet, och tillhör den lilla grupp som inte haft några återfall.

Om du läser inlägget en gång till så tror jag du ser att jag inte skriver att man väljer att bli sjuk i ätstörningen eller självskadebeteendet. Tvärt om skriver jag tydligt att orsaken grundsjukdomen - det som du i din kommentar benämner ångest - är ingenting man väljer. Däremot är det faktiskt så att du varje gång du skadar dig, hoppar över en måltid, kräker eller hetsäter, väljer att göra just det. Det är ju ingen annan som skär i din kropp eller hoppar över måltiden, eller hur?

I stället för att se det som ett anklagande tycker jag du kan pröva att se det som en möjlighet. Du KAN faktiskt påverka din egen sjukdom. Du har ett ansvar, men också en enorm möjlighet. Du är inte ett offer. Det är en svår kamp, absolut, och i den enskilda situationen kan det kännas som att du inte har några alternativ, men jag lovar dig - det har du alltid. Men genom att säga att det inte går att kontrollera, så säger du samtidigt att du inte har någon möjlighet att påverka din sjukdom.

Kanske är det helt enkelt så att det du kallar att kämpa, kallar jag att välja. Välj gott. Välj konstruktivt. Välj liv.
Jag önskar dig all lycka!