fredag, augusti 23, 2013

Färdigheter

När man lider av ett självskadebeteende är livet ofta en kamp mellan de tankar och känslor som talar för att man ska skada sig själv, och de som talar emot det. Man väger argument fram och tillbaka, ibland landar det i att man faktiskt gör sig själv illa och andra gånger lyckas man låta bli. Som hjälp i den här processen kan man använda sig av färdigheter.

IKOS hemsida finns en kortversion av en färdighetslista (och på föreningen SHEDOs hemsida hittar du en längre version). Men jag är intresserad av era förslag på färdigheter. Vad gör du när du vill skada dig själv? Har du några tips och trix att dela med dig av? Någonting som kan distrahera dig ett tag till det mest intensiva behovet av att skada dig lägger sig, eller kanske något som kan dämpa känslan? Kanske har du redan lyckats sluta skada dig själv, men vill tipsa om något som hjälpt dig tidigare. Lämna en kommentar här i bloggen eller på IKOS Facebooksida så fyller vi på färdighetslistan allt eftersom.

/ Thérèse, IKOS

1 kommentar:

monick sa...

Jag har krisplan. Där står det vad jag ska göra. Tex titta på må bra film, promenera., träna på gymmet, ringa min kontaktperson o skriva av sig i ett mail. Detta har hjälp mig