måndag, december 27, 2010

Mataffärstabletternas livsfarliga biverkningar

För knappt två år sedan skrev jag ett kritiskt blogginlägg om den stundande avregleringen om apoteksmonopolet. Även om inlägget är mer subjektivt än vad det varit om jag skrivit det idag, är min poäng den samma. Och jag hoppas att jag kan få lov att uttrycka det i år, utan att för den sakens skull behöva figurera på GT's ledarsida ... Idag publicerar nämligen Svenska dagbladet en lång och mycket bra artikel om en av avregleringens sidoeffekter. Det handlar inte om vinsterna för föräldrar med skrikiga småbarn (som var det Göra Hägglund tryckte på i debatten i februari 2009), utan om det jag befarade skulle bli resultatet av den ökade tillgängligheten: det ökade antalet överdoser och självmordsförsök bland unga människor.

Enligt SvDs granskning har antalet patienter som vårdats för läkemedelsförgiftningar på Södersjukhuset i Stockholm fördubblats sedan år 2008. Alvedon (receptfritt läkemedel) är det i särklass vanligaste preparatet, och unga kvinnor är de vanligaste patienterna. På barn- och ungdomspsykiatrin i Stockholm ökade tablettöverdoserna med 20 procent förra året, och med ytterligare 5-10 procent i år. Även på BUP är de unga tjejerna som överdoserat Alvedon klart överrepresenterade. Trenden är den samma på BUP både i Göteborg och i Malmö. Vad som är riktigt obehagligt är att överdoser med värktabletter har passerat alkoholmissbruk och är nu den vanligaste orsaken till att en människa behöver en ny lever. Och som intoxikationspatient står du sällan överst på sjukhusens transplantationslistor.

Trots detta ser Göran Hägglund ingen anledning att se över åldersgränserna på försäljningen. På apoteken får vem som helst köpa receptfria läkemedel, medan man i mataffären måste vara arton år. Men jag undrar fortfarande varför en åldersgräns skulle hindra minderåriga från att få tag på läkemedel, när tonåringar i alla tider lyckats köpa både alkohol och cigaretter. Suicidologen Jan Beskow menar att mer än hälften av alla självmordsförsök är impulsiva. Vet man att Ica är öppet även på kvällen är det inte svårt att fatta beslut och ta en promenad till närmaste mataffär. Värre blir det när apoteket bara har öppet dagtid och man sedan får vända sig till ett jourapotek. I Danmark skärper man reglerna när det nu gått tio år sedan monopolet släpptes. Sammanlagt har försäljningen av receptfria läkemedel ökat med 85 %, men när det gäller receptfria värktabletter är ökningen hela 308 %. Antalet självmordsförsök med dessa värktabletter har föga förvånande med än fördubblats under samma tidsperiod.

Jag har all respekt för alla multisjuka, småbarnsföräldrar, gravida, influensadrabbade, allergiker och supermammor som lyfts fram som vinnare i debatten, men jag måste ändå ställa frågan: är det värt det? Är det denna tillgänglighet vi vill ha? Är den utveckling som skett i Danmark verkligen någonting eftersträvansvärt? Och var är rapporterna om den ökade överlevnaden och välfärden för reformens alla utlovade vinnare? Frånsett läkemedelsbolagen, så klart. De tjänar ju tveklöst storkovan.

/ Innie
Även i Aftonbladet, PS, DN, DagensMedicin
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

6 kommentarer:

Medicinrättsbloggen sa...

Superbra inlägg i en viktig fråga (även om jag får kalla kårar av att läsa)!

Anonym sa...

Välskrivet, som vanligt!

Becca sa...

Helt rätt! Är det värt det?

Innan mobiltelefonernas och tillgänglighetens tid såg man till att ha lagom många tabletter i medicinskåpet hemma. Det är faktiskt inte svårare än så för småbarnsföräldrar och övriga som behöver värktabletter.

För övrigt kan man ju ge sig på att ungarna får ont precis efter det att ICA har stängt och då hjälper det inte att ICA säljer...

Avregleringen av apotek må väl så vara, men att sälja receptfritt på mataffärer där det inte finns något medicinskt kunnande alls är ju inte vidare genomtänkt.

Johanna sa...

Även DD hade skrivit en artikel om det idag, med hänvisning till Dagens Nyheter. Och jag kunde bara skaka igenkännande på huvudet... kom att tänka på det inlägget du skrev där när det blev fri monopol. Skrämmande!

Anonym sa...

Otäckt att ett preparat som Alvedon, som verkligen är skadligt att överdosera, inte kan åläggas försäljningsrestriktioner?

Thérèse Eriksson sa...

Sofia: Tack!

Anonym: oh, vad glad jag blir :-)

Becca: Jag funderar också väldigt mycket i de banorna, inte bara när det gäller tillgång till läkemedel. Samhället skapar behov som medborgarna inte visste att de hade. Just nu görs reklam för 3d-tv som enligt försäljarna ska vara en riktig revolution - jag kan aldrig säga att jag saknat 3D-effekten hemma i min soffa, men så snart möjligheten finns eller realiseras uppstår också min känsla av behov. (Eller, så är det väl tänkt, gällande just 3D-tv blir jag mest sur och anti...)

Johanna: Mm, skrämmande är ordet.

Anonym: Instämmer verkligen. Det är ju restriktioner så till vida att personer under 18 år inte får köpa Alvedon i mataffären, men på apoteket finns inga gränser.