onsdag, december 29, 2010

Åldersgränsen som suddades ut

Åldersgränsen som Göran Hägglund vurmat för och som ska skydda minderåriga från att kunna köpa läkemedel av outbildad personal, tycks vara precis så värdelös som jag befarat. SvD har fortsatt sin granskning, och konstaterar att bara 58 av 100 butiker följer lagen och har tydliga skyltar som talar om att läkemedlen har 18-årsgräns. I elva av tolv besökta butiker i Stockholm kunde en minderårig tjej köpa ut Alvedon. Nu tycker jag det är hög tid för politikerna att tänka över om den här superidén med mataffärspiller verkligen var en superidé. Personligen tycker jag den borde skrotas omedelbart, innan fler ungdomar hamnar på transplantationslistan eller dör av leversvikt orsakad av de harmlösa receptfria mataffärstabletterna.

/ Innie
Mina inlägg igår och i förrgår, samt innan avregleringen här och här.
SvDs granskning del 1 (här, här, här, här och här) del 2 (här) och del 3 (här och här)
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer:

Frida sa...

Jag räknas väl då själv till de där Panodil-pigerne antar jag och måste säga INFÖR LEG-KONTROLL!!

Det är väl inte så svårt egentligen? Det görs på cider, öl och energidryck på mataffärer redan... lägg till det på värktabletter också. Skulle väl kunna införas på apoteken också...

Det är alldeles för lätt att få tag på alldeles för farliga grejjor...

Kram

Andreas sa...

Det kommer knappast att förändra någonting.

75% av alla lyckade självmord utförs av pojkar.

Men det är allmänt känt(och konstaterat) Att det endast är inom gruppen flickor som alvedon och värktabletter är vanligt.
Killar tar generellt liv av sig effektivare(då nästan alla självmord från killar lyckas).

Så 75% av alla självmord kommer ändå att ske.

frida sa...

Tyckte de va väldigt spännande när jag va i Lycksele i oktober och skulle köpa alvedon till mamma. Killen i kassan är ett år äldre än mig och vi hade träffats på puben bara två dagar tidgare och vi drack en öl ihop. Men han ville ändå se leg på mig när jag står där i kassan med Theo i vagnen! skumt!

Thérèse Eriksson sa...

Fria: Jag håller med dig - det är alldeles för lätt att få tag på farliga grejer!

Andreas: Du har visserligen snyggat till statistiken ganska ordentligt men jag förstår din grundpoäng. Karolinska institutet ansvarar för Sveriges nationella självmordsforskning, och i den senaste statistiken baserad på siffror från 2007 går det 2,4 fullbordade manliga suicid per 1 kvinnligt, kvoten är alltså 2,4:1. Kvinnornas självmordstal är 11 fall på 100 000 kvinnor och för män är den siffran 27 per 100 000. Att det är fler män än kvinnor som begår självmord är alltså ingen överraskning, men man bör nog vara försiktig med att salta statistiken.
Det talas lite om mäns självmord, vilket kanske kan ha att göra med att de finns oerhört många fler kvinnor som överlevt ett suicidförsök och kan tala om det, än vad det finns män. Men oavsett vilket så tycker jag det blir ganska förmätet att säga att restriktioner knappast kommer att göra någon förändring. Om det vore möjligt att skona en del av alla dessa tonåringar och deras anhöriga från läkemedelöverdosernas fula tryne ser jag ingen anledning till att inte göra det.

Frida: Haha, kära lillasyster, antingen var han ny på jobbet och livrädd att göra fel, eller så ville han väl bara utöva den lilla makt han hade där bakom kassan ;-)