tisdag, mars 20, 2012

Att bli frisk från en ätstörning del X: Vad är frisk?

Jag fick en fråga i kommentarsfältet om vad det innebär för mig att vara frisk och hur jag definierar det. Frågan relaterar till min bloggserie om ätstörningar. Alla nio tidigare inlägg i serien hittar du under den här etiketten: Att bli frisk från en ätstörning

”Frisk” är egentligen ett svårt begrep tycker jag, trots att jag av bekvämlighetsskäl använder det själv. Men det är verkligen inte självförklarande, utan kräver en definierad motsats. Är du frisk när du inte längre uppfyller en sjukdomsdiagnos? Kan du vara frisk trots att du fortfarande har något symtom kvar på sjukdom? Skev kroppsuppfattning är ett symtom på både anorexi och bulimi - men frågar du hundra kvinnor på stan så kommer en ansenlig andel av dem inte ha en riktig kroppsuppfattning. Jag menar att vi lever i ett ätstört samhälle

Som kvinna (framför allt) förväntas du att vara missnöjd med din kropp. Media har hög efterfrågan på artiklar och program relaterade till hälsa, mat och dieter. Vi omges av ideal och stereotyper, och bombarderas av budskapet som olika rättframt skriker ”du duger inte”. Så hur definierar man egentligen vad som är friskt i ett så sjukt samhälle? 

Jag känner mig fri från allt vad ätstörning heter. Jag relaterar inte längre till mig själv som någon med en ätstörning, knappt heller som någon som haft en ätstörning, trots att det ju aldrig kommer att göras ogjort. Mitt förhållande till mat är så okomplicerat att jag inte behöver tänka på det. Eller, det behöver jag visst, men det beror mer på att min kropp äntligen tycks ha hittat sin balans igen efter alla år med självsvält. Det är förvisso fantastiskt, men det innebär också att jag har fått tillbaka min tonårs glada förbränning och måste äta varannan, var tredje timme för att inte bli vrålhungrig och lejonförbannad. 

Att vara fri från en ätstörning innebär för mig att kunna använda fullfettsprodukter utan tillstymmelsen till ångest, för att jag inte vill gå ner mer i vikt. Att vara fri från en ätstörning innebär för mig att utan tvekan kunna använda en halvliter vispgrädde och creme fraiche i matlagningen (mer än möjligen att sända en tacksam tanke till mina blodfetter som accepterar mitt fettintag). Att vara fri från en ätstörning innebär för mig att jag inte har några matrutiner som binder mig, att jag kan anpassa mitt ätande efter vad som bjuds, utan att oroa mig för hur det är tillagat eller vad det innehåller. Att vara fri från en ätstörning innebär för mig att jag aldrig behöver ”unna” mig godis, kakor, chips eller dessert, av den enkla anledning att jag inte ser det som en ”synd” så som det ofta framställs. Jag upplever faktiskt att jag har ett mer oproblematiskt förhållande till mat än många andra. 

När jag jobbar så gör jag det inom sjukvården, på kraftigt kvinnodominerade arbetsplatser. Det diskuteras bantning, dieter, kosthållning och träning. När personalen får godsaker från patienter vilket sker mer ofta än sällan deklareras det antingen att man kan ”unna sig” eller om man känner sig nödgad ”stå över”. Själv tar jag en näve godis och jobbar vidare. Utan värdering. Hur många gör det idag? 

Att vara frisk från en ätstörning innebär för mig att se maten som en njutning och som ett nödvändigt och självklart bränsle för min kropp. Bra mat är roten för att får mig att må bra. 

 / Thérèse
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

6 kommentarer:

Ebba sa...

Underbart inlägg:)!

AmY sa...

Helt rätt! Jag tillhör tom äntligen den lilla skara som faktiskt gillar min kropp, no one is perfect but what is perfect? ;-)

Emelie sa...

Underbart!

Thérèse Eriksson sa...

Ebba: Tack!

AmY: Jag har nog faktiskt snarare börjat hitta tillbaka dit där jag var innan allting: då min kropp bara var ett redskap. Inte bra. Inte dåligt. Bara funktionellt. Kan inte säga att jag tycker om min kropp rent utseendemässigt, men kan inte heller säga att jag ogillar den. Den är funktionell och för mig genom livet - det räcker mer än nog för mig :-)

Emelie: JAA!
(Och tack för att du uppmärksammar hos dig, det gläder mig verkligen!)

Anne sa...

fantastiskt att läsa! att man kan, att det går, att det kan vara så odramatiskt med ens kropp när den har varit fienden. inspirerande och välbehövligt att läsa. kort sagt: tacktacktack!

Anonym sa...

Hej!
Jag har precis hittat hit till din blogg och jag vill börja med att säga tack; tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och talar om för oss som fortfarande kämpar att det går att bli frisk från en ätstörning!

Dina texter ger motivation och kämparglöd. Gud va du är bra! Jag har några funderingar kring ämnet "att släppa kontrollen", mer praktiska frågor som dykt upp efter att jag bestämt mig för att jag vill.

Jag vet inte om du har tid och lust att svara på frågor, men jag gör ett försök och ställer några.

När du sista gången bestämde dig för att du skulle bli frisk, hade du då fungerande hunger och mättnadssignaler som du kunde följa, åt du strikt efter matschema eller hur gjorde du när du väl bestämt dig för att försöka ge kroppen tillräckligt?

Jag tycker set är den svåraste biten, efter att ha haft "yttre kontroll" i många år så kan jag inte alls tolka kroppens signaler.
Är det något som för dig bara föll på plats?

Sen undrar jag hur du gjorde med fysisk aktivitet under tillfriskningsfasen?
Tror du att det kan vara bra att undvika? Hur tänker du om det idag?

Min sista fråga handlar om bestämda mattider och matmängder. Har du tips på hur man kan göra för att våga släppa på kontrollen? Har du kanske bra utmaningstips? Hur ser dina erfarenheter ut?

Du gör en stor skillnad!
Varma hälsningar sara