måndag, mars 26, 2012

Upplevelser av vård för självskadebeteende - enkäten

Självskadebeteende är idag ett relativt vanligt problem, särskilt bland tonåringar och unga vuxna. Därför har regeringen, tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), kommit överens om ett handlingsprogram för att utveckla kunskapen om och vården av unga med självskadebeteende. En del av arbetet består i att samla patienternas erfarenheter av vård och bemötande vid självskadebeteende. Detta sker med hjälp av en internetbaserad enkät. 

Har du skadat dig själv och varit i kontakt med vården på grund av ditt självskadebeteende någon gång under de senaste fem åren? Vill du göra din röst hörd i denna viktiga satsning på kunskap om självskadebeteende? Då hoppas jag självklart att du vill besvara vår enkät som du hittar genom att klicka på den här länken

Vill du sprida enkäten, antingen genom att länka hit till det här blogginläget eller genom att skriva ett eget inlägg på din blogg, på twitter eller facebook blir vi jätteglada! Vi vill nå så många personer som möjligt med erfarenheter av vård för självskadebeteende. Sista dag att besvara enkäten är den 30 april 2012

Vill du veta mer om projektet som denna enkät är en del av så kan du läsa det här och det här inlägget.

/Thérèse
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

5 kommentarer:

Annika sa...

Åh, jag blev utscreenad eftersom jag inte skurit mig själv sedan februari 2006, mer än fem år sedan. Jösses vad tiden går fort :D

Thérèse Eriksson sa...

Annika: Men det är ju jättebra! :D

Tack för att du ändå ville hjälpa oss!

Anonym sa...

Hej.
Jag stötte på ett begrepp - "vårdlidande". Vet du vad det är? Kanske något att skriva om på bloggen.

Thérèse Eriksson sa...

Anonym: Tack för din kommentar - så spännande! Jag har aldrig hört ordet vårdlidande, men gör ju genast en rad (inte så positiva) associationer. Får jag fråga i vilket sammanhang ordet användes?

Anonym sa...

Föst läste jag det i någon text om självskadebeteende och hur det bemöts inom vården. Som jag förstod det var det ett lidande som orsakas av vården (att den inte möter patientens behov, upplevs som kränkande osv), förutom det lidande som sjukdom i sig innebär. Tänker bara på att jag gång på gång hör om hur folk bli illa behandlade inom psykiatrin, och det är så sorgligt och onödigt. Vet inte riktigt vart jag vill komma.. haha.
För egen del känner jag att bemötandet från vissa personal har påverkat mig mycket negativt, och att det framförallt är ONÖDIGT, det känns som att det borde gå att göra så mycket bättre.