lördag, mars 02, 2013

Var tredje ung

Idag berättar Svt Nyheter om forskning som Maria Zetterqvist från Linköpings universitet gjort, som visar att mer än var tredje gymnasieungdom har skadat sig själv medvetet. 35 procent av eleverna har testat att skada sig själva (oklart under vilken tidsperiod) och nästan 6 procent har skadat sig själva vid upprepade tillfällen. Studien omfattar cirka 3000 gymnasieelever i Östergötland, och visar även att självskadebeteende är nästan lika vanligt hos killar som hos tjejer. 

Resultaten ligger i linje med de fynd som forskare vid Lunds universitet fick när de undersökte självskadebeteende hos högstadieungdomar (som bland annat resulterade i en mycket läsvärd avhandling av Jonas Bjärehed).

SVT-nyheter finns dels ett nyhetsinslag, men också en längre intervju med Pia Ejeklint som haft ett självskadebeteende i tio år. Se dem gärna! Pia har också skrivit en personlig berättelse till IKOS hemsida - du kan läsa den här. Vill du läsa mer om tanken bakom IKOS kan du göra det i det här inlägget. 

/ Thérèse
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, Jag har försökt hitta rapporten. Vet du vad den heter?

/Ninni

Thérèse Eriksson sa...

Ninni: Jag tror inte det är en rapport utan en del i hennes avhandlingsarbete (hon är doktorand och psykolog). Jag hittade en artikel på PubMed men kan bara länka till abstraktet.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23344701
Har du inlogg? Annars kan du maila mig på info@thereseeriksson.se så ska jag se om jag kan skicka.

Anonym sa...

Försvann min kommentar? Skriver om för säkerhets skull:)

Jag hittade den själv på pubmed nu när jag fått abstrakt av dig. Tusen tack för hjälpen:)

/ Ninni

Thérèse Eriksson sa...

Ninni: Härligt!

Trassel sa...

Den ska jag försöka läsa =)