fredag, mars 01, 2013

IKOS

Någon av er minns kanske det här inlägget från början av februari. Jag var frustrerad eftersom jag upplevde att arbetet med självskadebeteende tar fram det sämsta ur mig; jag blir den ständigt kritiska. Några dagar senare träffade jag samordnaren för det nationella självskadeprojektet, men det gjorde mig tyvärr inte särskilt mycket mindre frustrerad. 

En trogen bloggläsare vet nog vid det här laget att jag är ganska dålig på att sitta och vara arg. Jag försöker göra något i stället. Så även denna gång. 

Idag är det den 1 mars. Det är inte bara den första dagen på årets första vårmånad, utan också SIAD - Self Injury Awareness Day. I Sverige är vi inte särskilt bra på att uppmärksamma dagen (men ser du ett orange band idag så kan du veta att det är SIAD:s färg), vilket jag förstås tycker är synd. Därför tyckte jag att idag var en utmärkt dag för att lansera IKOS.

IKOS - Informationsprojektet Kunskap Om Självskadebeteende - är ett ideellt projekt jag arbetat med de senaste veckorna. Det är en hemsida som är tänkt att bli som ett nav i kunskapsutvecklingen kring självskadebeteende. I viss mån hittar du information om självskadebeteende på själva hemsidan, men i högre utsträckning hittar du här länkar och material till andra sidor. Undrar du något om självskadebeteende ska du kunna vända dig till IKOS och få ett svar, eller en hänvisning till var du kan leta vidare. 

Jag har skapat IKOS med tre olika ingångar; för vårdpersonal, för drabbade och för media. Jag är medveten om att det finns fler grupper (exempelvis skola- och fritidspersonal) men gjorde bedömningen att de här tre grupperna var viktigast att börja med. 

Hela idén med IKOS bygger på interaktion. Jag kan omöjligen känna till allt som sker kring självskadebeteende i Sverige, och kan inte heller dammsuga nätet i oändlighet för att finna källor. Därför är projektet beroende av att besökarna lämnar synpunkter, förslag på länkar och hjälper till att skriva material. Jag har redan personliga berättelser från ett antal patienter, och söker framför allt krönikörer på ämnet självskadebeteende. 

Besök IKOS här och ge mig gärna feedback. Jag är beteendevetare - inte datasnille - så hittar du trasiga länkar, sidor med konstigt utseende eller något liknande vore jag oändligt tacksam om du hör av dig. 

Adressen är enkel: www.sjalvskadebeteende.se 

/ Thérèse

1 kommentar:

Hanna sa...

SUPERBRA initiativ Thérèse! Och snyggt!

Bara kollat in lite snabbt men ska kolla in ordentligt senare.