tisdag, januari 03, 2012

Att bli frisk från en ätstörning del III; pluslistan

Igår publicerade jag en minuslista här på bloggen: en sammanställning över negativa saker många berättar att ätstörningen för med sig. Jag har flera gånger blivit ombedd att berätta hur jag lyckades lämna ätstörningen. Det här är mitt sätt att, etappvis, göra det. Det jag började med var att bestämma mig för att bli fri(sk). Men för att våga bestämma sig krävs dels mod, men för de flesta också ordentligt goda skäl. Ibland kan skälen bli tydligare om man får det svart på vitt, därför skriver jag dessa listor. De två tidigare inlägg i serien Att bli frisk från en ätstörning hittar du här och här. Alla inlägg jag skrivit om ätstörningar hittar du fiffigt nog under etiketten ätstörningar

Gårdagens minuslista var en samling av olika nackdelar jag hört när jag varit i kontakt med andra som haft en ätstörning. Dagens pluslista är nästan uteslutande sådant jag själv upplevt sedan jag blev frisk. Det viktigaste skälet till det är att det, framför allt på internet, finns mängder av bloggar och forum för den som är sjuk. Däremot är det ont om vittnesmål från dem som faktiskt lyckats bli friska. Därför ger jag er nu min pluslista som rymmer en bråkdel av alla de fördelar jag upplevt sedan jag efter många års slit lyckades bli fri från allt vad ätstörningar heter. Har du fler saker som du tycker bör vara med på listan så är kommentarsfältet i vanlig ordning öppet! 

Pluslistan:

  • jag kan äta vad jag vill, utan att tänka på vad det innehåller
  • jag kan tänka på mat med glädje
  • jag kan experimentera i köket eftersom inga produkter är ”förbjudna”
  • jag har lättare att träffa vänner och bekanta, eftersom vi kan äta tillsammans
  • min kropp har nått sin trivselvikt där jag är i balans utan att svälta eller kompensera
  • det är jag och inte vågen som styr mitt liv
  • jag kan koncentrera mig bättre och är inte längre ”svältdum”
  • mitt hår är friskare och tjockare
  • jag kan lita på att min kropp bär mig
  • jag är tryggare i mig själv
  • jag trivs i min kropp
  • jag har inga förbud eller saker jag inte får äta
  • jag är piggare och känner mig stark
  • jag känner mig vackrare än någonsin
  • jag kan uppskatta min kropp igen för att den tar mig genom livet
  • mina anhöriga och vänner litar på mig igen
  • jag slipper vara sjukskriven
  • jag kan njuta av godis och sötsaker så väl som middag och grönsaker
  • jag får inte ångest för att jag har ätit mat
  • jag kan planera mitt liv som jag vill - inte utifrån mat och ätande
  • jag är inte beroende av exakta mattider eller matscheman
  • jag kan träna och röra mig hur jag vill
  • jag känner mig trygg även om mina matrutiner ruckas
  • jag kan klä mig i kläder jag tycker är vackra, i stället för kläder som måste dölja
  • jag är inte längre orolig inför jul, nyår, födelsedagar och andra festliga tillställningar
  • jag vågar testa ny mat, även om jag inte vet vad den innehåller
  • jag kan jobba igen
  • jag kan plugga igen
  • mat är inte längre ångest - mat är självklart, gott och njutningsfyllt 

/ Thérèse
Läs även andra intressanta bloggares åsikter om , , , , , , ,

4 kommentarer:

Martina sa...

Tack för ditt engagemang och dina listor! De når fram och peppar.

Thérèse Eriksson sa...

Martina: Så roligt att höra! Kika in här igen om du är intresserad, serien kommer att fortsätta!

ELISE sa...

Underbar klockren lista, Thérèse! Tack för att du tar så stora och viktiga steg åt oss alla.

Anna sa...

Jag måste bara säga TACK!

Här har jag suttit i timmar och läst olika destruktiva ätstörningsbloggar. Känt hur jag dragits ner. Vill jag verkligen bli frisk?
På måndag börjar en ny period för mig i femdygnsvård, och det känns skrämmande. Kommer gå upp så mycket. Vill hitta motivation. Vill vilja bli frisk. Vill inse att det är värt en viktuppgång, för att få ett bättre liv. Har nästan drunknat i negativa tankar och suget att gå ner, bli smalare. Och så halkar jag in på din blogg.

Det låter så fantasiskt. Allt det där du beskriver. Hur det är att vara frisk. Hade nästan glömt bort att det kan vara så. Jag ska ta det med mig, försöka banka in det i skallen. Att det finns nåt positivt och ljust som väntar en där ute, om man bara genomlider och håller ut. Att man faktiskt kan bli fri. FRI.

Den här listan var precis vad jag behövde just nu. Tack!