måndag, januari 02, 2012

Att bli frisk från en ätstörning del II; minuslistan

Nytt år. För många är det förknippat med nyårslöften och tankar om förändring. Kanske har du bestämt dig för att verkligen kämpa mot din ätstörning - så här i början på året kan det kännas särskilt motiverande. På förfrågan har jag tänkt skriva några inlägg om hur jag gjorde när jag lämnade ätstörningen. Jag hade då levt med matproblem i mer än tio år och att bara göra helt om kan vara både svårt och komlext. Det var det för mig också, samtidigt som det faktiskt kan sammanfattas i tre enkla ord: 
Jag bestämde mig. 
Men för att våga bestämma sig krävs dels mod, men också ordentligt goda skäl. Jag tänkte därför börja med att dela med mig av en minustlista: en sammanställning över negativa saker många berättar att ätstörningen för med sig. Ibland kan det kännas lättare att verkligen se hur mycket något tar eller ger om man får det svart på vitt. Eller som nu, i listformat. Har du fler saker som du tycker bör vara med på listan så är kommentarsfältet öppet! I nästa inlägg väntar en pluslista: alla fördelar med att inte längre leva i ätstörningen. Därefter borde tiden vara inne att fatta beslut. 


Minuslistan: 
  • jag oroar mig ofta för mat 
  • jag kan inte äta det 
  • jag vill vågen bestämmer om jag är bra eller dålig 
  • jag tänker mycket på hur jag ser ut och är nästan alltid missnöjd 
  • jag vågar inte träffa vänner eftersom vi ofta fikar eller äter tillsammans 
  • jag planerar hur jag ska kunna få tag på hetsätningsmat 
  • jag vågar inte äta mat som andra lagat eftersom jag inte vet vad den innehåller 
  • jag är alltid hungrig jag tänker mycket på hur jag ska kunna göra av med mat 
  • jag vet inte om jag är hungrig eller mätt 
  • jag mår ofta illa 
  • min mage är svullen och gör ofta ont 
  • jag fryser alltid 
  • jag bråkar ofta med anhöriga om mat 
  • jag kan inte njuta av mat som jag tidigare tyckt om 
  • jag får ångest när jag ätit ”för mycket” 
  • jag kan inte äta om inte andra äter 
  • jag får inte träna som jag vill
  • jag kan inte äta tillsammans med andra 
  • jag får hjärtklappning 
  • jag tvingar mig själv att träna/kompensera trots att jag inte orkar/borde 
  • jag spenderar pengar som jag egentligen inte har 
  • mina föräldrar/vänner/anhöriga litar inte på mig 
  • jag är trött och orkar inte det jag vill 
  • jag kan inte gå i skolan som jag vill
  • jag har svårt att koncentrera mig och minnas saker 
  • mitt hår är slitet och glanslöst och faller lätt av 
  • jag kan inte jobba som jag vill
Alla mina inlägg om ätstörningar kan du läsa här. Det första inlägget i vad som kommer att bli en serie om att bli frisk hittar du här
/ Thérèse
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , ,
Bloglovin

3 kommentarer:

Suzette sa...

Intressant läsning!

Johanna sa...

SV: Tack fina du!

Ska absolut följa din tankeserie, det kommer att bli jätteintressant :) Kram

Thérèse Eriksson sa...

Suzette: Tack!

Johanna: Roligt att höra - hoppas det kan ge dig något positivt. Varma hälsningar!